Leids Cabaret Festival – Finalistentour 2019
Gisteren ben ik met Oscar, Monica en Danielle naar de finalistentour van het Leids Cabaret Festival geweest. Deze voorstelling werd gespeeld in de grote zaal van het Stadstheater te Zoetermeer.
In thematiek herkenden we de tijdsgeest van de millenial. Havermout en goedkope vliegreizen vlogen ons om de oren
Leids Cabaret Festival Finalisten 2019[/caption]
Jasper van der Veen
Een podiumbeest, geen one-trick pony, fysiek, mimisch en actueel: maak kennis met jury- en publieksprijswinnaar Jasper van der Veen! In Groningen geboren maar op zijn negentiende naar Amsterdam verhuisd om politicologie te studeren. In zijn voorstelling weet hij het activisme van jongeren (‘klimaatspijbelaars’) af te zetten tegen de passiviteit van zijn eigen linkse generatiegenoten die vooral bezig zijn met huizen kopen en koffiebarretjes bezoeken. Daarmee levert hij niet alleen intelligente maatschappijkritiek, maar schetst hij ook een kritisch portret van zijn eigen generatie.
Paradijsvogel
Sportschool-mijmeringen, overmatig plannende vrienden, piramides bekijken terwijl je vader hekjes timmert bovenaan de trap. De best doen, maar doorkrijgen dat er iets niet klopt. Dat zegt de paradijsvogel helemaal niets. Die volgt gewoon zijn instinct, daar ergens in Nieuw-Guinea. Wat die Paradijsvogel nou eigenlijk is? Eigenlijk een soort omhoog gevallen merel. Hij heeft één skill; als hij danst kan hij zichzelf ongeveer vier keer zo groot maken.
Gavin Reijnders
Een tuinbroek, niet matchende sokken en een ukulele; Gavin ten voeten uit! In zijn mooie liedjes met nog mooiere teksten kan menigeen verdwalen. Ontwapenend en helemaal in zijn element bestijgt hij het toneel. “Zijn liedjes zijn ijzersterk; of het nu gaat over ‘De ode aan de stratenmaker’ of ‘Jongen met swag’, hij is een liedjesmaker!”, zei de jury over hem. Het lied ‘Romantiek is voor de hetero’s’ stak er volgens hen met kop en schouders bovenuit. Het deed hen denken aan ‘Sorry dat ik besta’ van Annie M.G. Schmidt uit de musical Foxtrot. Hij vertelt over moeilijke dingen die makkelijk zouden moeten zijn en simpele dingen die eigenlijk heel moeilijk blijken.
21 jaar lang te jong
Gavin hoort al 21 jaar dat hij nog zo jong is, dat hij zich niet zo druk moet maken en dat hij gewoon zichzelf moet zijn. Te jong om zo gespannen en ongeduldig te zijn. Maar oud genoeg voor een vijftigduizend euro studie schuld en al te oud om uit te spreken; ‘ik ben soms verdrietig’. Hoe worden mensen volwassen zonder keihard op hun bek te gaan?
Senne Guns
Die zachte vlaamse tongval; wij zijn er weg van! Senne is waanzinnig muzikaal en een échte verhalenverteller. Vanaf minuut één neemt hij ons mee in zijn droogkomisch universum waarin hij in de huid van Amadeus Mozart kruipt. Muilvocht, Toto, timing, lichaamstaal, virtuoos pianist, wasmachine, tegengif: zomaar een paar woorden die onlosmakelijk met hem verbonden zijn.
Opus 3
“Later word ik Mozart.” Als kind wist Gentenaar Senne Guns het zeker. Ondertussen is hij groot en spint de wereld onder zijn voeten genadeloos verder. Op het ritme van de wasmachine en de melodie van twee meisjes met een mening over kleren. Grote dromen, een piano, kleine verhalen. En een beetje seks. Dat is Opus 3.
Net als in 2015, 2016 en 2017 was dit weer een hele leuke avond.
In onze ogen was Jasper van der Veen niet de terechte winnaar. Hij kwam langzaam op gang, maar was wel heel erg grappig. Gavin Reijnders was vooral erg druk en op sommige momenten grappig en muzikaal. Senne Guns was gewoonweg fantastisch. Zowel op muzikaal gebied als op grappig gebied. Als Senne Guns dan ook met een eigen show langs de theaters gaat, zullen wij hem zeker bezoeken.