Concert : Elim Chan & Noa Wildschut – Moesorgski en Mendelssohn
Gisteren ben ik met Danielle naar het concert “Elim Chan & Noa Wildschut in Moesorgski en Mendelssohn” geweest. Dit concert werd gedirigeerd door Elim Chan, met Noa Wildschut op viool en het Antwerp Symphony Orchestra in de grote zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Elim Chan leidt het Antwerp Symphony Orchestra in Moesorgski’s geliefde Schilderijententoonstelling. Supertalent Noa Wildschut speelt Mendelssohns gracieuze maar technisch uitdagende Vioolconcert.
Felix Mendelssohn 1809 – 1847
Vioolconcert in e, op. 64 (1844)
Allegro molto appassionato
Andante
Allegreto non troppo – Allegro molto vivaceModest Moesorgski 1839 – 1881
Schilderijen van een tentoonstelling (1874), Orkestratie: Maurice Ravel (1922)
Promenade – Gnomus (De gnoom)
Promenade – Il vecchio castello (Het oude kasteel)
Promenade – Tuileries (Tuilerieën)
Bydto (Ossenkar) – Promenade
Ballet des pussins dans leurs coques (Ballet van de kuikens in hun eierschalen)
Limoges, le marché (Limoges, de markt)
Catacombe, sepulchrum Romanum (Catacomben, Romeins graf)
Cum mortuis in lingua mortua (Met de doden in een dode taal)
La cabane sur des pattes de poule (De hut op kippenpoten)
La grande porte de Kiev (De grote poort van Kiev)
Wij vonden dit een heel erg goed concert.
Het “Vioolconcert in e, op. 64” was heel erg mooi en werd geweldig uitgevoerd door Noa Wildschut en het Antwerp Symphony Orchestra. Wat is Noa gepassioneerd als ze staat te spelen en wat speelt ze de viool goed zeg. Het was gewoonweg een genot om te horen en naar te kijken.
Ook “Schilderijen van een tentoonstelling (1874), Orkestratie: Maurice Ravel” was heel erg mooi en werd geweldig uitgevoerd door het Antwerp Symphony Orchestra onder de bezielende leiding van Elim Chan. Door de zeer gevarieerde samenstelling van het orkest klonk het stuk op sommige momenten echt vervaarlijk, maar heel indrukkwekkend.
Het was een fantastische avond.